Actueel
Foto: Igor Vermeer
Na een intensief jaar renoveren genieten de bewoners van Ortduynen Den Bosch nu van hun eigen balkon of tuin. Zoals een bewoner zegt: “Mooier dan dit kun je bijna niet vinden in de sociale huursector.“ Om ook klanten én andere corporaties een kijkje te geven achter de vernieuwde gevels met balkons organiseerden we samen met de partners in dit project een ontbijtsessie.
Ontstaan ambitieus plan
Norbert Puttman, teammanager Vastgoedprojecten Mooiland, startte het ontbijt met een korte terugblik naar het begin van het ambitieuze plan voor Ortduynen. Voor Mooiland begon het vraagstuk bij de bewoners. Zij waren op dat moment wel tevreden. Op de vraag hoe het gebouw ook in de toekomst in trek kan blijven onder huurders kwam onder andere de wens voor een eigen buitenruimte naar voren. Daarbij kwam het verzoek van de gemeente om meer complexen gasloos te maken.
Ontwerpen zonder te tekenen
Vervolgens nam Daan Verhoeven van De Loods architecten en adviseurs plaats aan de tekentafel. Niet om meteen een ontwerp te maken, maar vooral om de ambities en wensen helder te krijgen en de beperkingen en mogelijkheden van het bestaande gebouw in beeld te brengen. Naast de wens voor een eigen buitenruimte en het gasloos maken van de woningen werden het upgraden van de opgang, het renoveren in bewoonde staat en de mogelijkheden van de uitvoeringsmethoden als voorwaarden toegevoegd voor het uiteindelijke ontwerp. Samen met Caspar de Haan en andere partners is de planning gemaakt en zijn de uitdagingen met bijpassende oplossingen in kaart gebracht.
Integrale samenwerking
Norbert Puttman: “We kunnen met trots zeggen dat het dankzij de integrale samensmelting als team met Caspar de Haan, de Loods Architecten, Breman gelukt is om alles naar wens en volgens planning af te ronden.”
De samenwerking met de bewoners moet daarbij ook genoemd worden. Floor Rooijakers, bewonersconsulent Caspar de Haan, vertelde dat er vroeg is gestart met het informeren van de bewoners. “Als vertegenwoordigers van het complex vormden bewoners een klankbordgroep. We legden de plannen aan hen voor en gingen met hen in gesprek. Ze konden hun zorgen uitspreken zodat wij deze konden meenemen. We deelden iedere week de planning. Maandelijks informeerden we bewoners via een nieuwsbrief en we organiseerden momenten om even samen te komen voor een lekkere kop koffie of een verkoelend ijsje. Mooie contactmomenten voor de bewoners onderling en voor ons goed om te horen wat hen bezig hield rondom de renovatie. Ook was er een informatiebord in de hal over de werkzaamheden. Kortom we hebben ons best gedaan om continu te communiceren met en te luisteren naar de bewoners.”
Blijven luisteren
Bewoners Marion en Gerard zaten in de klankbordgroep. Gerard: “Je kunt als bewoner van te voren niet inschatten wat de impact van een jaar lang renoveren is. Hoe eerlijk ze het verhaal ook vertellen, begrijpen doe je het pas echt als je er daadwerkelijk in zit.” Marion: “We hebben heel veel gehad aan bewonersconsulent Floor en uitvoerders Johan van den Bogert en Johan Dappert. Jullie kracht is echt dat jullie blijven luisteren naar de bewoners en ook dingen aanpassen waar nodig.”
Tevredenheid meten en dan is het feest!
Naast het zelf in gesprek blijven met de bewoners neemt een extern bureau op drie moment telefonisch contact met hen op om te vragen hoe tevreden ze zijn. Daar kwam een prachtig resultaat uit tussen de 7,5 en 8,5!
Na de ontbijtsessies voor alle relaties was er een BBQ voor alle bewoners. Hiermee werd het prachtig vernieuwe gebouw officieel weer aan de bewoners terug gegeven. We wensen iedereen veel woonplezier!