Actueel
Het is alweer even geleden, maar … we hebben opnieuw de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) behaald. PSO is een keurmerk van TNO voor bedrijven die zich inzetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar het is veel meer dan dat en de berekening ervan is nog niet zo simpel. Zo moet je heel wat doen om op de hoogste trede (3) terecht te komen. We zijn natuurlijk hartstikke blij met de erkenning, maar eerlijk gezegd is het voor ons niet meer dan normaal om iets terug te doen voor anderen.
Direct en indirect
Elke twee jaar is het raak: dan komt een externe partij het PSO-keurmerk toetsen. Tijdens de audit zijn er twee zaken belangrijk: de directe bijdrage en de indirecte bijdrage die een bedrijf levert. Om de directe bijdrage te bepalen, kijkt de auditor bijvoorbeeld naar het aantal mensen ‘met een kwetsbare arbeidsmarktpositie’ dat in dienst is. Dit kunnen mensen zijn die uit de bijstand komen of die geïmmigreerd zijn, maar ook leerlingen met niveau 1 of 2 vallen binnen de PSO-doelgroep. Het aantal medewerkers dat binnen de scope van PSO valt, wordt naast het totale aantal medewerkers gehouden. Het percentage bepaalt mede de score op de PSO-ladder. Natuurlijk kijkt de auditor ook of er goede begeleiding en ondersteuning is.
Daarnaast toetst een externe partij de indirecte bijdrage. Deze bijdrage wordt bepaald door het samenwerken met andere PSO-gecertificeerde organisaties. Door deze keten te stimuleren, draag je als organisatie indirect bij aan de werkgelegenheid van mensen in de PSO-doelgroep.
Social return
Social return is het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij Caspar de Haan trekken we dat begrip iets breder. We doen ook graag iets terug voor de mensen bij wie we werken. Zo zet onze stichting De Helpende Haan sociale projecten op in de buurten waar we actief zijn. Om op die manier bij te dragen aan duurzame en sociale wijken.
We vinden het belangrijk dat mensen, voor wie dat misschien niet vanzelfsprekend is, goede kansen krijgen. Al jaren nemen we daarom mensen aan met een afstand tot de arbeidsmarkt. We leiden ze op, begeleiden ze en helpen ze bij het (opnieuw) opbouwen van hun leven. Onze aanpak heeft al voor heel wat succesverhalen geleid en we zijn zeker van plan onze sociale kant verder te blijven ontwikkelen. Dat we hier weer de hoogst mogelijke waardering voor hebben gekregen, is een geweldige erkenning voor ons werk.
Over PSO
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. TNO en PSO-Nederland hebben in nauwe samenwerking met de markt, de PSO volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen.