Actueel
Foto: Gerard Monté
In de Bossche wijk De Hofstad is de grootscheepse renovatie van maar liefst 234 woningen bijna klaar. Caspar de Haan had onder andere de opdracht bewoners, naast comfortabeler ook een stuk duurzamer te laten wonen. Janneke Portz, bewonersconsulent van Caspar de Haan, was de afgelopen 2,5 jaar het aanspreekpunt voor alle bewoners. Nu het project bijna afgerond is, kijkt ze samen met uitvoerder Albert van Vendelo terug op een bijzondere periode.
Weer genieten van de rust
“Het is fijn voor de bewoners dat het project nu bijna klaar is”, vertelt Janneke. “Deze wijk is heel compact, waardoor we de afgelopen jaren echt op een postzegel hebben gewerkt. Hierdoor hebben bewoners lange tijd overlast ervaren door bijvoorbeeld geluid, meer verkeer in de wijk en containers die ruimte innemen. Behalve in de vakanties veroorzaakte onze aanwezigheid continu drukte in de Hofstad. Ik gun het de bewoners dat ze nu kunnen genieten van hun gerenoveerde woning en de rust in hun wijk.”
Een bijzondere band
In de 2,5 jaar die je met elkaar te maken hebt, ontstaat er een bijzondere band tussen de medewerkers en verschillende bewoners. “Als bewonersconsulent ken ik bijna alle personen in de 234 woningen persoonlijk. Ik heb met sommige bewoners nauwelijks contact gehad en met anderen juist heel intensief. Natuurlijk bouw je dan iets op. Het is heel fijn om mensen waar nodig die persoonlijke aandacht te kunnen geven. Mede daardoor kan ik eraan bijdragen dat de planning zo goed mogelijk wordt gevolgd en het treintje doorgaat.” Uitvoerder van het project, Albert van Vendolo, is het hier mee eens: “Je bouwt met elkaar een band op, zeker na zo’n lange periode als deze. Een goede band met de bewoners tijdens de werkzaamheden scheelt heel veel in de feitelijke uitvoering. Je kunt samen sneller schakelen.“
De wijk voelt als thuis
“We hebben hier een goed geolied team opgebouwd met elkaar. Dat heb je nodig om er samen iets moois van te maken voor de bewoners. Dat is in De Hofstad goed gelukt. Fijn dat we met dit team ook onze schouders eronder kunnen zetten bij het volgende project”, vertelt Albert. “Toen ik voor het eerst in De Hofstad kwam, kon ik nooit de juiste adressen vinden en begreep ik niets van de straatnamen, fases en blokken”, zegt Janneke. “Inmiddels ken ik de wijk natuurlijk goed en door het intensieve contact met bewoners is de wijk een beetje als thuis gaan voelen. De contacten met bewoners zal ik na de afronding missen.”
Tevreden bewoners
Van de meeste bewoners hoorde zowel Janneke als Albert terug dat ze heel blij zijn met de verbetering van hun woning. Ze sluiten dan ook unaniem af: “Natuurlijk verloopt niet alles altijd precies zoals je het hebt gepland en ervaren mensen overlast, maar dat wordt ook weer snel vergeten als bewoners zien wat het ze oplevert. Ik hoor vooral tevredenheid over het nieuwe uiterlijk van de Hofstad. Lekker om met zo’n gevoel straks te kunnen afsluiten.”