• caspar de haan is partner in OMDUS

De uitdaging van kleine renovatieprojecten

De uitdaging van kleine renovatieprojecten 1200 800 Caspar de Haan

Actueel

De uitdaging van kleine renovatieprojecten
Datum: 10 april 2023

Kleine projecten renoveren lijkt ‘zo gepiept’, maar de praktijk bewijst het tegendeel. Juist het werken in projecten met zo’n 15 tot 30 woningen is vaak een flinke uitdaging. We nemen je even mee in hoe dat precies zit.

Elk project heeft andere woningen

Waar je in grote projecten vaak werkt met dezelfde woningtypes, zijn de werkzaamheden in al deze woningen vaak steeds hetzelfde. Natuurlijk is het ook dan belangrijk om dat per woning goed in kaart te brengen. Toch merk je veel overeenkomsten bij deze woningen. Als je achtereenvolgens in projecten werkt met 15 tot 20 woningen, zit je in het ene project nog in de uitvoeringsfase, waarbij je in het volgende project al bezig bent om de woningen op te nemen en voor te bereiden. Je moet telkens opnieuw goed in kaart brengen hoe deze woning aangepakt moet worden.

Geen tijd om van fouten te leren

De doorlooptijd van een kleiner project is zo’n 10 tot 12 weken. De fases (voorbereiding, draagvlak ophalen, uitvoering) van verschillende projecten lopen dan vaak door elkaar heen. Je bestelt je benodigdheden voor het ene project, terwijl je in het andere project draagvlak ophaalt of bezig bent met de uitvoering. Armando (werkvoorbereider) zegt hier over: “Als je er in een lopend project dan achter komt dat wat je bedacht hebt niet geheel uitpakt zoals je had gewenst, dan is er te weinig ruimte om hiervan te leren voor je start met het volgende project. Dat maakt het een flinke uitdaging om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk in één keer goed doet. Als dat niet lukt moet je snel zien te schakelen en er met je team voor zorgen dat je dat in de toekomst weet te voorkomen.”

Draagvlak ophalen is nergens zo belangrijk

Voordat we met renoveren mogen starten, moet minimaal 70% van de bewoners in de wijk akkoord zijn. Gaat minder dan 70% akkoord? Dan kun je niet met de uitvoering beginnen en heb je dus een gat in je planning. Bij projecten met minder dan 10 woningen, moet zelfs 100% van de huurders ja hebben gezegd. Fenne (bewonersconsulent) zegt hierover: “de uitdaging als consulente ligt hier op mensen meekrijgen. In grote projecten is 70% draagvlak echt een ander verhaal dan dat je het hebt over 15 huishoudens. Als vijf bewoners niet akkoord gaan, gaat je project al niet door. Aandacht geven aan bewoners, ze meenemen in wat hen te wachten staat en welke voordelen het hen oplevert is dus extra belangrijk”.

Het succes van een goede samenwerking

De vele uitdagingen die het werken met kleine projecten kent, maken niet dat ze minder succesvol zijn. Het belang van vaste samenwerkingen met ketenpartners en een vast bouwteam maakt dat de teams goed op elkaar ingespeeld zijn en snel kunnen schakelen. De ketenpartners communiceren niet altijd meer via ons, ze weten elkaar inmiddels ook onderling te vinden. Armando: “Dat deze korte projecten met veel uitdagingen elke keer weer slagen, maakt je supertrots op het team.”

Gerelateerd

Onze locaties

Eindhoven

Hastelweg 218
Postbus 1
5652 CL Eindhoven

Tel: 040 250 1999
info@caspardehaan.nl

‘s-Hertogenbosch

Rietveldenweg 47c
Postbus 3261
5203 GD s’-Hertogenbosch

Tel: 040 250 1999
info@caspardehaan.nl

Venlo

Hakkesstraat 23
Postbus 309
5916 PX Venlo

Tel: 040 250 1999
info@caspardehaan.nl

Tilburg

Ringbaan-Zuid 305
Postbus 1029
5025 SZ Tilburg

Tel: 040 250 1999
info@caspardehaan.nl

Raamsdonksveer (Koster Totaalonderhoud)

Meerval 20
4941 SK Raamsdonksveer

Tel: 0162 57 27 00
info@kostertotaalonderhoud.nl
www.kostertotaalonderhoud.nl

Deurne

Doctor Huub van Doorneweg 26H
5753 PM Deurne

Tel: 040 250 1999
info@caspardehaan.nl